Mobilosítunk! – 3. rész: Így neveld a sárkányodat

Tegnap tehát eljutottunk odáig, hogy ha nem akarod, hogy a weboldalad megtalálható legyen a mobil eszközökről indított keresésekben, akkor nincs semmi dolgod. Nem, a Google nem fog kitiltani emiatt az internetről… Viszont az igaz, hogy az okostelefonokon és a tableteken nem fogsz szerepelni a találati listában. Akár tetszik, akár nem – egyre többen használják ezeket az eszközöket.

Ha kimaradsz, lemaradsz.

Milyen lehetőségeid vannak, ha mobilbaráttá akarod tenni a weboldaladat?

Az első tennivalód, hogy a tegnapelőtt már megismert linken ellenőrizd, mobilbarát-e a weboldalad, azaz mit lát belőle a Google bot a mobil eszközökön indított keresések esetén. Ha elhasalsz a teszten, akkor gondold végig, hogy az alábbiak közül melyik igaz Rád.

 

1. eset: nincsenek bonyolult űrlapok, beépített egyedi fejlesztésű programok (mondjuk időpont-foglaló rendszer), webáruház vagy hasonlók a weblapodon – blogod van, vagy egy bemutatkozó céges odalad, semmi extra.

Ez esetben számodra valószínűleg elég lesz, ha a sablonodat reszponzívra cseréled vagy azzá alakítod.

Először is frissítsd a WordPress motort, ha nem lenne a legfrissebb. Azután frissítsd az összes bővítményt. Majd nézz utána a sablonod eredeti lelőhelyén, hogy kijött-e frissítése. A motor és a bővítmények mindig jelzik, ha van új változatuk, a legtöbb sablon azonban nem.

Ha van a sablonodnak friss verziója, akkor simán elképzelhető, hogy az már reszponzív – manapság magára valamit is adó designer már nem készít nem-reszponzív sablonokat. Tehát ha mázlid van, megúszod az egész mobilosítást egy sablonfrissítéssel. Mondjuk biztonsági szempontból sem árt időnként frissíteni a sablont, mert azon keresztül is bejuthatnak férgek, és a frissítések mindig kezelik az ilyen biztonsági réseket.

(Persze ha belenyúltál esetleg a sablon kódjába, akkor ugye dokumentáltad magadnak, hogy mit csináltál? Mert azt újra meg kell tenned a frissítés után.)

Ha a sablonodhoz már nem adnak ki frissítést, vagy ha éppen kapóra jön ez a problémakör ahhoz, hogy megszabadulj a megunt sablonodtól, akkor persze le is cserélheted a sablonodat egy modernebbre, tetszetősebbre.

Azt, gondolom, mondanom sem kell, hogy a tartalmat, legalábbis a szabványos tartalmat (bejegyzések, oldalak) a sabloncsere nem érinti, de ha vannak olyan sablonfüggő tartalmaid, mint például Projektek vagy Portfolio bejegyzések, akkor azokkal kezdened kell valamit.

Mindent összevetve: ez a legegyszerűbb mobilosítási mód ugyan, de azért itt is akad éppen elég buktató.

Ha nincs időd és/vagy energiád minderre, akkor megbízhatsz minket is a sabloncserével » Mostanában csináltunk pár tucatot, úgyhogy eléggé benne vagyunk…

 

2. eset: még mindig nincsenek az 1. pontban felsorolt bonyolultságok az oldaladon, viszont semmiképpen nem akarod lecserélni a sablonodat, ragaszkodsz hozzá, úgy, ahogy van.

Ebben az esetben sem kerülsz ki a mobilvilág Google-univerzumából, csak éppen más eszközökhöz kell nyúlnod. Gyakorlatilag létre kell hoznod egy mobil verziót a weboldaladhoz. A jó hír az, hogy a Google-nak tökmindegy, hogy hogyan éred el a mobilbarátságot – nem igaz, hogy a külön mobil verzió rosszabb lenne keresőoptimalizálási szempontból.

Viszont ha valamilyen programozási megoldásban gondolkodsz, akkor annak lehetnek hátrányai. Míg az első esetben a reszponzivitás azt jelenti, hogy eszköztől, operációs rendszertől és böngészőtől függetlenül ugyanúgy fog megjelenni az oldalad mindenhol (a cross-browser inkompatibilitásokat most egy pillanatra hagyjuk figyelmen kívül 🙂 ), ha viszont a kódban kell matatnod, akkor kénytelen vagy az adott eszközre fejleszteni.

Magyarul a reszponzív oldalad jól fog kinézni még az iPhone 12-n is (és minden egyéb mobil eszközön, amely ma még meg sem jelent), azonban ha kódból oldod meg a mobil verziót, akkor valószínűleg nagy erőforrásokat kell megmozgatnod, és a fejlesztésnek kvázi sohasem lesz vége.

És itt jön be megint a WordPress nagyszerűsége. Az első cikkemnek már a bevezetőjében írtam, hogy “szerencsére a WordPress-oldalak tulajdonosai ezzel a feladattal kapcsolatban is előnyt élveznek”.

Azaz (minő meglepetés!) létezik WordPress bővítmény a weboldalak mobilbaráttá tételére.

Sőt, nem is csak egy. De erről majd holnap írok! 😛

 

3. eset: webáruház, bonyolult űrlapok, beintegrált egyedi külső programok és egyéb nyalánkságok vannak a weboldaladon.

Ebben az esetben sem kell a falba verned a fejed. Nem tudok általános megoldást mondani, hiszen ez az egész itt már nagyon helyzetfüggő, de van egy igen jó hírem ezzel kapcsolatban.

A mobilbarátság fogalma nem az egész weblapra vonatkozik. A Google ezt oldalanként vizsgálja.

Ez lényegében azt jelenti, hogy ha (mondjuk) a weblapod áll egy szakmai blogból, és arra ráhúzol egy reszponzív sablont (miáltal a weblapod ezen része mobilbarát módon, csinosan, olvashatóan jelenik meg az okostelefonokon és a tableteken), ellenben van néhány olyan oldal is a weblapodon belül, amely használhatatlan a mobil eszközökön (mondjuk mert egy egyedi fejlesztésű időpont-foglaló rendszer van benne), akkor egészen egyszerűen annyi fog történni, hogy a mobilbarát oldalaid meg fognak jelenni a mobil keresésekben, a nem mobilbarát oldalak viszont nem.

Sajnos a magyar nyelvben nehéz ezeket megkülönböztetni, de azért remélem, érted. Mindenesetre ideírom angolul is: nem lesz a teljes website büntetésben, csak azok a page-ek és post-ok, amelyek nem mobilbarát felépítésűek. Ez az eset pedig már könnyen kezelhető: például úgy, hogy a mobilbarát részekre kiírod mondjuk, hogy “bocs, de időpontot foglalni csak laptopról tudsz – viszont boldogan beírlak, ha felhívsz ezen a számon” – és ide teszel egy kattintható telefonszámot, amelyre koppintva az érdeklődőd már hív is Téged.

A következő bejegyzésemben megmutatom azt is, hogy milyen egyszerű megoldani, hogy ez a mondat csak akkor jelenjen meg, ha mobilról nézik, az asztali gépen vagy a laptopon itt más legyen, mondjuk az, hogy “kattints ide az időpont lefoglalásához“.

 

Szerző:

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Javasolt eszközök:

Banner250x250.png
Elementor Pro
Generatepress Logo White Asset
GeneratePress
Divi 4.0
Divihello
Prémium támogatás és ajándék Divi licence
Adatvedelem.png
ADATVÉDELEM minta
Aszf.png
Webshop ÁSZF minta

Elkészült az ingyenes alapozó tanfolyamunk és elérhető a YouTube csatornánkon amíg az új weboldal készül.