Frissítsünk, de okosan!

Szigorú levelet kaptunk a tárhelyeinknek otthont adó szerverek gazdáitól, teljes joggal. Amint azt az előző bejegyzésemben is írtam, a frissítéseket azért is el kell végezni, hogy a weblapunk ne eshessen áldozatul a hackerek támadásainak, mint néhány hete történt a régi verziójú WordPressek esetében. A frissítés azonban nem várt hibákat is eredményezhet, ezért ésszel fogj hozzá!

Tárhelyszolgáltatónk, a Silihost véleménye szerint (amellyel én is teljesen egyetértek) ha valaki nem tesz meg mindent, amit tud, annak érdekében, hogy a weboldala ne legyen támadható, azzal maga is passzívan segédkezik a vírusok, kémprogramok, botnetek terjedésében. Joggal várható el, hogy minden nyílt forráskódú, és így a támadások gyakori célpontjául szolgáló rendszert tartsa frissen, naprakészen, biztonságosan a használója.

Az előírásokat betartó weblaptulajdonosok védelme érdekében, és mert mi sem szeretnénk segédkezni a károkozásban, tiltani fogjuk mindazon weblapokat, amelyek elavult verziójúak. Ezért ezúton is kérem minden ügyfelemet, hogy lépjen be a weboldala Vezérlőpultjába és frissítse a rendszerét. A jelenlegi WordPress verzió a 3.2.1.-es sorszámot viseli, ezt kell látnod a Vezérlőpultod megnyitásakor az Összefoglaló ablakban. Ha akár a WordPress maga, akár bármilyen telepített sablonod vagy bővítményed frissítésre szorul, azt a Frissítések menüpontban egy fekete dobozban lévő szám jelzi (ez mutatja, hogy hány frissítés várakozik). Ilyet az alábbi képen nem láthatsz 🙂

Összefoglaló ablak a Vezérlőpulton

Mielőtt azonban nekiesnél a frissítésnek, olvasd végig az alábbiakat, hogy ne kerülj bajba… A WordPress jelen verziójára történő frissítés ugyanis néhány esetben (az én tudomásomra jutottak közül két weboldalnál) nem várt hibákat okozott.

Első fontos dolog: legyen biztonsági másolatod!

A jó tárhelyszolgáltatóknál alapkövetelmény, hogy naponta biztonsági mentést végeznek a náluk tárolt adataidról, de azért ne bízz mindent rájuk: legyen saját biztonsági másolatod a weblapodról, amelyet a gépedre, illetve független adathordozókra is ments el. Hogyan?

Az Eszközök menüpont alatti Export menüpontra kattintva készíts biztonsági másolatot a weblapod tartalmáról. Ez egy fájlt fog létrehozni, amely magában foglalja az összes oldaladat, bejegyzésedet, kategóriádat, címkédet, az egyedi menüket, a felhasználókat, és a hozzászólásokat is. Részletesebben lásd itt: Biztonsági mentés.

FTP-kapcsolattal csatlakozva a tárhelyedre, mentsd le a wp-content könyvtár teljes tartalmát – ebben vannak a bővítmények, sablonok fájljai, plusz a feltöltött képek, hanganyagok, videók, stb. Ha nem tudod, hogy kell FTP-kapcsolatot létrehozni, nézd meg az erről szóló videót a YouTube csatornámon. (Bocs, nem tudlak egyenesen a megfelelő videóhoz küldeni, mert a buta kis Smart YouTube bővítmény azonnal beillesztené ide a videót, és azt most nem szeretném 🙂 )

Ha nagyon biztosra akarsz menni, lépj be a tárhelyed phpMyAdmin felületére (ha van hozzá jogosultságod), és exportáld a teljes adatbázisodat is, mert ezekben tárolja a WordPress az összes adatot, azokat is, amelyek a “sima” export fájlban nincsenek benne, tehát a bővítmények, sablonok beállításait, a koárbbi vásárlásokat (ha van webshopod) és egyebeket.

A szöveges (Szöveg vagy HTML) típusú widgetek hajlamosak eltűnni, így ezeket én mindig külön le szoktam menteni magamnak, hogy egyszerűbb legyen az életem.

A fenti lépéseket frissítés előtt mindenképpen, de amúgy is rendszeresen végezd el, legalább havonta, ha nem frissül gyakran a weboldalad, de ha sok bejegyzést írsz, akár hetente is készíts egy exportot! A fájlok és widgetek mentését csak akkor kell újra megtenned, ha változtattál rajtuk, ez nyilván nem történik meg olyan gyakran.

Második fontos dolog: kapcsold ki a bővítményeket!

A fent említett, frissítés után váratlanul összeomló két weboldal közül az egyikben “csak” nem működtek jól egyes dolgok, amelyek azelőtt igen, a másik viszont teljes fehér képernyőt adott frissítés után, egy értelmetlennek és irrelevánsnak tűnő hibaüzenettel, és még a Vezérlőpultra sem engedett belépni.

Mindkét esetben a bővítmények okozták a gondot.

Az első esetben a Vezérlőpultról kikapcsoltam az összes bővítményt, majd meggyőződtem róla, hogy ebben az állapotban jól működik az oldal. Ezután egyesével visszakapcsoltam a bővítményeket, és figyeltem, hol kezdődik a probléma. Így kiderült, hogy melyik bővítmény akadt össze az új verzióval, ezt lecseréltem egy újra, és máris minden rendben volt.

A másik weblapnál (amely a fehér képernyőt produkálta csak) újratelepítettem, azaz újra felmásoltam a WordPress fájlokat, arra gyanakodva, hogy hátha megsérült az egyik fájl feltöltés közben, de ettől nem javult meg. Kénytelen voltam az összes bővítményt FTP-vel lemásolni a saját gépemre, majd mindet törölni. Ezután már be tudtam lépni a Vezérlőpultra, visszamásoltam FTP-vel a bővítményeket, és a fenti módszerrel egyesével újra bekapcsoltam őket.

Érdekes módon egyik bővítmény sem okozta ezek után már a hibajelenséget! Mindegyiket visszakapcsoltam, tehát visszaállítottam az eredeti állapotot, és a weboldal azóta is hiba nélkül működik.

Tehát javaslom, hogy a WordPress frissítése előtt ideiglenesen kapcsold ki az összes bővítményt (különösen, ha valamilyen PHP-val kapcsolatos bővítményed is van), majd a frissítés elvégzése után egyesével kapcsold vissza őket, és figyeld, hogy minden rendben működik-e.

A fentiek betartásával bátran rákattinthatsz már a “Frissítés pár kattintással” feliratra, biztosan jól fog működni a weboldalad a továbbiakban is.

Oszd meg Te is:

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Ezek is érdekesek lehetnek számodra: 

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Javasolt eszközök:

Banner250x250.png
Elementor Pro
Generatepress Logo White Asset
GeneratePress
Divi 4.0
Divihello
Prémium támogatás és ajándék Divi licence
Adatvedelem.png
ADATVÉDELEM minta
Aszf.png
Webshop ÁSZF minta

“Frissítsünk, de okosan!” bejegyzéshez 26 hozzászólás

  1. Móni!
    Ezer köszönet az ilyen bejegyzésekért!
    Nekem is kellett egyszer visszaállítást kérnem a tárhelyszolgáltatónktól, mert elbabráltam valamit. Sokat spórolhattam volna, ha ezt már előbb tudom. És hogy meg voltam rémülve!
    Persze akkor még nem ismertelek…
    Igyekszem ezentúl így csinálni, ahogy mondod!
    Sok sikert!
    Kati

    Válasz
  2. 🙂

    Nagyon köszönöm:)-én is most csinálom elősször…de lenne egy nagyon amatőr kérdésem:a widgeteket hogyan kell elmenteni?

    Köszönöm a segítséget:)

    a

    Válasz
    • Egyszerűen nyiss egy Jegyzettömböt, és írd bele, hogy melyik widgeteket használod, melyiknél mik a beállítások, illetve amelyik kódból áll, ott a kódot mentsd el. Tehát semmi extra, nincs rá automatizmus vagy menüpont, egyszerűen csak kézzel kell elmenteni, lejegyzetelni, hogy mik és hogyan voltak az oldalsávban.

      Válasz
  3. Móni!

    Köszi a segítséget! Ilyen szuper leírás mellett már bele mertem vágni a frissítésbe 🙂
    Szeretnék kérdezni valamit. Az e-shop bővítményt használom, amit lefordítottam magyarra. Azonban mikor frissítettem, visszaállt az eredeti angol verzió. Ezt hogyan lehet megoldani? Mit kell ilyenkor menteni és frissítés után hogyan tudnám visszaállítani?

    Előre is nagyon köszönöm!

    Évi

    Válasz
    • Ha “szabályosan” fordítottál, azaz a nyelvi fájlban, akkor azt másold fel újra, lehet, hogy teljesen jó lesz, lehet, hogy pár helyen megmarad az angol kifejezés, és meg kell keresned a kódban.

      Ha viszont a kódban fordítottál, akkor sajnos újra kell csinálni az egészet.

      Mindenesetre én frissítés előtt (ha ilyen bővítményem van) ellenőrzöm, hogy milyen változások történtek, és bizony van, hogy fájlonként írom bele az új változatba azt, amit a régiben is megváltoztattam.

      Válasz
  4. Köszönöm a leírást. Sajnos nekem az FTP kapcsolattal adódott gondom: Létrehoztam, de nem sikerült kapcsolódni, mert azt üzeni, hogy időtúllépési hiba, és innen nem tudok továbblépni… 🙁

    Válasz
    • Vagy a szerver állt le ideiglenesen, vagy nem jó kiszolgálót adtál meg, vagy nem jó felhasználónevet, vagy nem jó jelszót. Ellenőrizd ezeket, és ha továbbra sem megy, kérj segítséget a tárhelyszolgáltatódtól!

      Válasz
      • Kérlek, írj az ugyfelszolgalat [@] pagonymedia [.] hu címre, a domainneved és az általad használt adatok megadásával, hogy kideríthessük, mi a probléma. Köszönöm!

      • Ne FTP-, hanem SFTP-kapcsolatot hozz létre. A küldött adatok helyesek, az imént minden gond nélkül be tudtam lépni.

        Milyen programot használsz? A Total Commander nem jó, alapesetben nem tud SFTP-t használni, csak egy beépülővel. Javaslom az ingyenesen letölthető WinSCP programot.

        Sok sikert és szólj, ha nem megy!

    • Azt konkrétan nem ismerem, de mindenképpen olyan kell, amelyiknél választani lehet, hogy FTP vagy SFTP kapcsolatot akarsz létrehozni. A kettő nem ugyanaz, így amelyik csak FTP-t tud, az nem jó. SFTP-t kell választanod, a mi tárhelyünkhöz FTP-vel nem lehet csatlakozni. (Ennek az oka az, hogy az SFTP biztonságosabb.)

      Válasz
  5. Hátha más is belefut:
    Letöltöttem a legfrissebb WP telepítőt (3.6).
    Aldomain beállítva, új sql adatbázis, új sql felhasználó.
    WP fájlok ftp-re felmásolva, install, első WP felhasználó
    létrehozva, majd
    mikor bejelentkezem (valójában nem léptet be),
    nem jelenik meg a Vezérlőpult (fehér képernyő fogad).
    A honlap nyitóoldala viszont bejön.
    Mindent törlök (aldomaint is!), újból az egész.
    És ugyanaz a hiba.
    Egyelőre tanácstalan vagyok.

    Válasz
  6. Megpróbáltam fődomainre telepítést, úgy sem megy, ftp-n kaptam error logot: “Header already … sent”, most megpróbálom 3.6-ost telepíteni (azt egy másik domainre 1 hónappal ezelőtt telepítettem, rendben működik).
    (htaccess-t utána megnézem)

    Válasz
  7. “A szöveges (Szöveg vagy HTML) típusú widgetek hajlamosak eltűnni, így ezeket én mindig külön le szoktam menteni magamnak, hogy egyszerűbb legyen az életem.”

    Kérdésem: ezeket hogyan tudjuk lementeni?

    Előre is köszönöm szépen a választ. 🙂

    Válasz
  8. Szia Moni,

    Nagyon amator kerdessel fordulok hozzad: en miert nem talalom a Vezerlopulton a fent leirtakat? (Verzioszam, frissites lehetosege, stb). A cikk megjelenese ota eleg sok ido eltelt, gondolom ez is valtozott. Ha igy van, hol kellene ezeket latnom?

    Elore is koszonom a valaszodat!

    Válasz
    • Szia!

      Valóban kicsit másképp néz már ki, de ugyanezeket az információkat most is kiírja a Vezérlőpult, és most is belépéskor a bal felső doboz tartalmazza ezeket – feltéve, ha saját tárhelyes telepítésű WordPressed van. Itt a WP-Sulin minden cikk erre a fajta WordPressre vonatkozik.

      Azonban ha a Te weboldalad a wordpress.com -on van, akkor ott mások a szabályok, más a kinézet, más a Vezérlőpult is.

      Válasz

Szólj hozzá!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..